Sosiale medier: Stories - Ahlin Kommunikasjon: Reklame, design og markedsføring i Lillestrøm

Stories for bedrifter

27. mai 2020

Skrevet av: Therese

Kategori: Tankevekkere

På sosiale medier har stories vokst til å bli en av de viktigste kanalene for deling og konsumering av innhold. Det publiseres over en milliard stories hver dag på Facebook og Instagram.

Hva er en story på Facebook og Instagram? I motsetning til en vanlig post vil ikke en story være synlig på profilen, og heller ikke i feeden til følgerne. Stories er en egen seksjon. En story kan bestå av bilder, videoer, tekst, tagger og GIF-er. Elementer kombineres og designes i et vertikalt fullskjermformat og lengre videoer deles inn i snutter på omtrent 10 sekunder. Når en story publiseres, er den kun tilgjengelig i 24 timer.

Sosiale medier: Eksempler på stories - Ahlin Kommunikasjon: Reklame, design og markedsføring i Lillestrøm

Rekkevidde

Bedrifter og merkevarer har nå begynt å få øynene opp for mulighetene som kommer med stories. Med stories kan man skape kontakt med målgruppen på kreative måter. Man kan skape engasjement, lage effektive kampanjer og bygge sterke merkevarer.

Det er kjent at rekkevidden for bedrifter har fortsatt å synke de siste årene. På Facebook sies det at man når så få som 6% av følgerne sine. På Instagram har man fortsatt muligheten til å nå 100% av følgerne sine, men det forutsetter at de igjen følger få kontoer og at de scroller seg gjennom absolutt alt innhold de får i feeden. Det er med andre ord vanskelig å nå følgerne sine med organisk innhold. 

Stories kan være redningen for organisk rekkevidde for bedrifter. Stories er det første man ser når man åpner Facebook og Instagram. Når man åpner en story fra en avsender vil den automatisk spille av storiene til den neste avsenderen på listen, og så videre. Man kan også bla i avsendere for å åpne utvalgte stories. Har du lagt ut en story så er sannsynligheten stor for at følgerne vil se den, eller i det minste se logoen din dersom du har en ny story.

Sosiale medier: Hvor du finner stories på Facebook og Instagram - Ahlin Kommunikasjon: Reklame, design og markedsføring i Lillestrøm

Høydepunkter

Som nevnt forsvinner stories etter 24 timer. Likevel finnes det en måte å ta vare på dine beste stories på. På Instagram kan du legge stories i høydepunkter. Høydepunktene er tilgjengelig på profilen din, og du kan lage flere høydepunkter som du kan navngi og kategorisere de på den måten du selv ønsker. Stories du har lagt ut tidligere ligger i et arkiv som du kan legge i forskjellige høydepunkter.

For bedrifter er høydepunkter et supert verktøy. Her kan man skille de i temaer, litt på samme måte som en meny på en nettside. Eksempler på høydepunkter kan være innhold om menneskene, behind the scenes, caser, produkter, tjenester, åpningstider, nyheter, avdelinger, events, sosialt og annet som er relevant for din bedrift.

Sosiale medier: Høydepunkter på Instagram - Ahlin Kommunikasjon: Reklame, design og markedsføring i Lillestrøm

Strategi

Selv om gode stories kan virke spontane og lekne betyr det ikke at det ikke ligger en strategi bak. Som med alle andre aspekter av markedsføring trenger man også en stories-strategi som en del av SoMe-strategien. Her er noen av våre tips når du skal lage en stories-strategi:

Legg ut stories hver dag. Så fort de 24 timene er over gjelder det å ha noe nytt. På den måten vil du alltid ha innhold tilgjengelig for følgerne dine. Tenk på tidspunktet for publisering. Ettersom de kun varer i 24 timer, gjelder det å treffe tidspunktet de fleste er aktive for å maksimere rekkevidden.

Det ligger i navnet; stories skal fortelle historier. Derfor bør du lage flere stories som forteller noe innenfor samme tema. Et sted mellom tre og syv stories er optimalt. Hold innholdet enkelt, og hold deg til tema. Finn din unike stil, og ikke vær redd for å eksperimentere. Stories skal være lekne.

Snakk til følgerne dine på samme måte som du ville gjort én til én. Det er det sosiale medier handler om, og spesielt stories som har en mer ekte og genuin feel enn de mer polerte postene i feeden. Skap engasjement ved å stille spørsmål til følgerne, lage quizer, ha meningsmålinger og emojisliders. På stories finnes det mange muligheter for interaksjoner.

Sosiale medier: Stories - Ahlin Kommunikasjon: Reklame, design og markedsføring i Lillestrøm
Sosiale medier: Stories - Ahlin Kommunikasjon: Reklame, design og markedsføring i Lillestrøm

Det finnes mange gode grunner til at bedrifter burde inkludere stories i SoMe-strategien. Stories blir ofte brukt for å vise alt som skjer bak fasaden, hvor man blir kjent med menneskene og får et forhold til dem. Det er en plattform der man kan prøve og feile, og det trenger ikke å være perfekt. Det er nettopp det uperfekte som engasjerer på stories.

Vil du lære mer om sosiale medier og stories?
Kontakt oss!

Les også