Kom i gang med sosiale medier
Kom i gang med sosiale medier

Kom i gang med sosiale medier

06. februar 2020

Skrevet av: Therese

Kategori: Tankevekkere

Ønsker du å bruke sosiale medier på en strategisk måte? Her er noen tips for å komme i gang!

Sosiale medier er en god kanal for å øke kjennskap, drive trafikk, skape dialog og promotere merkevare og innhold – men det er ingen quick fix. Sosiale medier må være en del av den langsiktige strategien for å kunne skape effekt.

Definer et overordnet mål for bedriften din. Hva er et du ønsker å oppnå? Beskriv deretter hvordan bruk av sosiale medier kan bidra til å nå dette målet. Sett gjerne realistiske og konkrete delmål i tillegg, slik at du kan måle effekten.

Hvordan bruker konkurrentene dine sosiale medier? Ved å utforske konkurrentlandskapet kan du finne din unike posisjon. Du kan også finne inspirasjon hos andre. Se hva de gjør – og lær.

Man skal ikke være på alle de sosiale mediene uten mål og mening. Velg ut hvilke kanaler som er riktige for din bedrift og gjør en innsats. Først når du mestrer disse kan du vurdere å satse på nye kanaler.

TIPS: Definer KPI-er og analyser dataene på månedlig basis. Man kan hele tiden bli bedre.

Hvem er målgruppen din? Finn ut hvem du vil nå ved å bruke sosiale medier. Lag gjerne personas som forteller mer om hvem de er. Hvilke sosiale medier bruker de? Hvilket innhold vil de engasjere seg i? På denne måten vil man også kunne skille ut hvilket innhold som skal ut i hvilke kanaler.

I sosiale medier kan du gi bedriften din en personlighet. I stor grad bestemmes dette av hvilken tone of voice du velger. Hvordan skal du snakke med målgruppen din? Hvordan skal du snakke i de forskjellige kanalene? Ved å definere tone of voice vil du få en helhet i kommunikasjonen.

Engasjement er nøkkelen. Snakk med målgruppen din, ikke bare til dem. Hva ønsker du å fortelle? Hva ønsker målgruppen å vite? Det er hvor disse overlapper at det gode innholdet ligger. Stopp å selge – start å engasjere.

Følgere kommer ikke av seg selv. Man må lage godt innhold og jobbe hardt med relasjonene slik at man blir en del av målgruppens hverdag. Her er det toveiskommunikasjon som gjelder, og man må svare raskt. Responstid er viktig for å skape lojale kunder. Sosiale medier spiller nemlig en stor rolle når det kommer til kundeservice.

Eksempel på hvordan automatiske spørsmål ser ut på Messenger

TIPS: Sett opp Messenger Chat Bot med spørsmål og svar slik at du alltid er tilgjengelig for kundene dine.

SoMe-trender

Folk liker folk. Innhold som er jordnært, ekte og inneholder mennesker er helt klart det som engasjerer mest på Facebook.

Privatpersoner oppnår bedre resultater enn bedrifter på LinkedIn. Du får knapt noe rekkevidde eller engasjement som bedrift. Man er derfor avhengig av å ha ivrige ansatte som deler innholdet videre.

På Facebook er rekkevidden relativt lav på organiske poster for bedrifter. Det har derfor blitt tydelig at man må sponse innleggene sine for å kunne oppnå en god rekkevidde.

På Instagram er det tydelig at feeden fortsatt skal være «perfekt», men på story har du mye større frihet. Her skal du være ekte og menneskelig, og du kan snakke med følgerne dine.

Det finnes mange muligheter med Messenger Chat Bots. Med tredjepartsverktøy som ManyChat kan man gjøre så mye mer ut av Messenger. Dette har potensiale til å bli det nye nyhetsbrevet.

Les også