Fem gode grunner til at din neste visuell MÅ animeres

08. oktober 2019

Skrevet av: Jonas Reines

Kategori: Tankevekkere

En god animasjon vekker noe i oss. Men hva? Og hvorfor har animasjon som formidlingsform eksplodert på nett? Her er fem gode grunner til at du bør vurdere animasjon neste gang du skal fortelle om noe viktig.

Animasjon og film har i lengre tid vært overlegent hva gjelder rekkevidde i digital markedsføring og på sosiale medier. Den bortskjemte internettbrukeren stopper rett og slett ikke opp like ofte hvis innholdet er pakket i gråpapir.

I tillegg har animasjon en evne til å fortelle om komplekse idéer eller produkter som ennå ikke finnes på en god og forståelig måte. Legg til ubegrenset tilgang til bruk av egen fantasi, og et produkt like tilpasningsdyktig som en kameleon, så har man få grunner til ikke å bruke animasjon i sin markedsføring. Dette er grunnene til at du bør vurdere animasjon:

1. En overlegen formidlingsevne

Dagens reklamelandskap byr på en overflod av informasjon. Mest mulig informasjon skal ut på kortest mulig tid, og målgruppene skal forstå budskapet umiddelbart. Men noen tjenester, produkter eller prosesser krever mer.

Vi får rett og slett ikke sett hva som foregår inne i kroppen når man f.eks. drikker en spesielt helsebringende drikk eller hvordan en tjeneste som leie av el-scooter faktisk fungerer. Dette er prosesser som er uoversiktlige, tidkrevende og kompliserte å fatte gjennom kun statiske visuelle fremstillinger. I disse tilfellene er animasjon perfekt, man får vist det frem, steg for steg.

Animasjonsfilm er det eneste mediet som kan presentere hele hendelsesforløpet. Hvilke detaljer du vil ta med er opp til deg og man kan derfor forenkle kompliserte virkeligheter gjennom fokus på essensielle egenskaper ved et produkt eller en tjeneste. Genialt!

Har du noen spørsmål? Ta kontakt med oss for
en prat om ditt animasjonsbehov

2. Påkalle oppmerksomhet

Menneskets biologi er koblet for at oppmerksomheten vår skal tiltrekkes av bevegelse. Det er slik vi oppdager fare, og det er slik vi en gang i jegersamfunnene oppdaget byttedyr. Sånn sett har vi mer til felles med steinaldermennesket enn det moderne sosiale medier-brukende mennesket.

Dette gjør at vi fra naturens side er mer tilbøyelige til å legge merke til animasjon. Legg til en dæsj sterke farger, kontrastrike former og en hjerne som konstant tolker symbolikk, så er tiltrekningen komplett. Dette er en fascinasjon Disney og andre har forstått – og tjener gode penger på. Denne tiltrekningen vil vi nok aldri legge fra oss, heller. Øynene våre og persepsjonsapparatet vårt er fortsatt «hot-wired» for å elske animasjon.

Derfor er det det perfekte verktøyet for å stikke seg ut i den moderne innholdsjungelen.

3. Tilpass ditt behov

En av de beste argumentene for å bruke animasjon er hvor tilpasningsdyktig mediet er til ulike bruksområder, enten det er til underholdning, presentasjonsformål eller i en pedagogisk sammenheng.

En fullverdig animasjonsfilm kan klippes ned til kortere snutter som f.eks. kan publiseres som egne innlegg på sosiale medier. Scener kan stoppes og benyttes som stillestående visuelle fremstillinger i medier hvor bevegelse ikke er et alternativ. Eller, man kan hente ut de individuelle grafiske elementene og benytte dem i annen kommunikasjon som annonser eller plakater.

Og bytter man ut lydsporet og klipper om litt, så har man plutselig en helt ny film som kan brukes om og om igjen!

Løvenes konge immersion eksempel animasjon

4. Skap engasjement og følelser

Bruksanvisninger, enten det er fra IKEA eller gjelder registreringsprosessen i en app, er som regel trauste greier. Animeres det, kan hele prosessen våkne til live!

En god animasjon som viser bevegelighet, humor og snert kan på samme måte vekke følelser, interesse og en økt forståelse hos målgruppen. Men med dette ansvaret er det noen kjøreregler man må ta hensyn til:

En av de er såkalt «immersion». Det vil si at ting som ansiktsuttrykk eller en karakters gå-syklus må være troverdig i det universet det er satt. Dersom «immersion» brytes, vil ikke brukeren bli like engasjert i innholdet. Interaksjoner vi kan tro på, samt mennesker og objekter vi kan relatere til, er essensielt.

Se bare på hvordan den hypermoderne nyinnspillingen av Løvenes Konge, med noe av det beste Hollywood har levert hva gjelder CGI, hvor mangel på mimikk i «ekte» dyreansikter rett og slett ikke klarer å fremkalle den samme emosjonelle responsen hos målgruppen som originalen. (Filmen har fått kritikk for ikke å være spesielt engasjerende, selv om handlingsforløpet er helt likt forgjengeren.)

Som tilskuer vil man «leve seg inn» i animasjonen. Får man til det, har man koblet seg inn på de emosjonelle senteret i hjernen. Og det kan skape et enormt sterkt bånd til en merkevare.

5. Statistikk

Enten det gjelder SEO, sosiale medier eller hjerneforskning; tallenes tale er klar:

Kun 20 % av mennesker husker informasjonen de leser og bare 10 % husker hva de hørte. Legg til at 80 % husker hva de har sett og at visuell informasjon blir behandlet 60.000 ganger raskere enn tekst i hjernen, så blir valget ofte enkelt.

Sosiale medier som Facebook, Instagram og Snapchat prioriterer video, bl.a. med egne spesialiserte annonseprodukter myntet på video. Levende bilder er SEO- og SoMe-godteri. Enten det gjelder Google eller Facebook, kan du være sikker på at de vil løfte frem en artikkel med en video fremfor en like god artikkel uten videoinnhold.

Disse endringene ser man igjen også i klikkraten i nyhetsbrev eller i annonser på Facebook. Teasere til video genererer rett og slett mer klikk enn annen type innhold, det skaper mer engasjement.

Ikke overbevist? Her er et par bonusfordeler ved animasjon:
• Lave kostnader
• Ingen behov for locations
• Ingen skuespillere eller «kameraskye» ansatte
• Du følger med i tiden!

Også kan vi legge til at enhver firmapresentasjon, årsrapport eller salgspitch blir uendelig mye mer «sexy» med et par doser forklarende eller morsomme animasjoner. For det er tross alt begrenset hvilket arsenal PowerPoint har av visuelt godteri, ikke sant?

Ta kontakt, så kan vi se på hvordan vi sammen kan visualisere produktet, tjenesten eller bedriften din – hele veien inn til følelsessenteret i hjernen!

Les også